06-55841842 info@geertbergers.nl

dj geert bergers

Mijn naam is Geert Bergers, Dj en bovenal muziek liefhebber.

Denken doe ik vooral in muziekjes, als ik ergens ben dan kijk ik wat voor mensen er binnen zijn, ik kijk naar hun schoenen, kleren, uitstraling en hoe hun reacties zijn. Dat bepaald voor mij in welke muzikale hoek ik het die avond moet zoeken. 

Mensen vragen vaak ‘weet je al wat je gaat draaien …’
Wat ik op een avond draai heb ik voorafgaand meestal geen idee van. Tenzij het een thema-avond is en het pallet wat minder kleuren bevat dan normaal het geval is.

Ik wil dat mensen dansen! Maar dat is eigenlijk een kwestie van tempo en volume.

in da mix

Luister al onze muziek op mixcloud

Waar het allemaal begon

 

25 jaar geleden had ik 2 pickup’s, 2 cd-spelers, een DJ mixer, 2 speaker en 3 lampen. Tegenwoordig gebruiken we nog steeds platenspelers en cd-spelers. Ook bij ons hebben computers de belangrijkste taken overgenomen en kunnen we muziek en beleving op grote videoschermen met elkaar koppelen. Zodat we mensen in de sfeer kunnen laten zijn die wij willen. Het enigste wat in onze shows nog ontbreekt is de geur van de zee. Anders zou je je zomaar op Ibiza kunnen wanen.

 

Muziek door de jaren heen

Muziek is sinds de jaren 50 wel veranderd, alleen het aantal akkoorden is gelijk gebleven. Dus we horen steeds vaker herhalingen van dingen die we uit het verleden al kennen …

Wij noemen het ‘Remixen’: oude platen in een nieuw jasje. Het danst veel lekkerder en iedereen  kan lekker meezingen en ervaart het als herkenbaar. 8 van de 10 mensen willen graag dansen op voor hun ‘herkenbare muziek’. Daarom hoor je mijn nieuwste muziek vooral op Mixcloud, daar laat ik alleen nieuwe dingen horen. Tijdens optreden is het 80% herkenbaar 20% nieuw.

Sinds de jaren 80 zijn we beeld gaan koppelen aan muziek. Michael Jackson maakte zelf een mini speelfilm met de naam Thriller, de desbetreffende dansmoves uit de clip zijn nu nog steeds leuk om na te doen.

Sinds die tijd is het voor mij duidelijk, kijken én luisteren naar muziek is veel leuker!
Mits de beelden iets toevoegen …
Voetbal kijken en muziek luisteren, compleet de verkeerde combinatie!

Dus de vraag voor mij werd ‘wat is leuk om naar te kijken?’
‘Waarmee kunnen we mensen een beter gevoel geven als ze muziek luisteren?’ Een videoclip …?

Na het zien van de Harry Potter film met de levende schilderijen wist ik het zeker.
Ik wil vier schermen met levende content achter mij. Schermen in portret stand. Zoals we sinds de intro van de iPhone naar video’s kijken.
De DJ booth was vier meter breed dus vier schermen van één meter breed en 175cm hoog zou ideaal moeten zijn, dacht ik.
Één groot beeld is praktisch en technisch gezien geen uitdaging. Dat heeft iedereen in de huiskamer staan en we kijken alleen naar het middelpunt … 

Dus wanneer we 4 schermen verticaal neerzetten en op ieder scherm iets anders laten zien dan dwingen we mensen om te kiezen naar welk schermen ze willen kijken. En technisch was het een uitdaging.

 

Experimenteren met schermen

Ons eerste experiment werd een band opnemen. Verticaal en in viervoud.

– Scherm 1: de drummer
– Scherm 2: de dj
– Scherm 3: de zangeres
– Scherm 4: de bassist 

Ik had nu een band in mijn voorprogramma. Altijd al willen hebben!

Als het feest om negen uur begon, lieten we de virtuele band de inloop spelen vanaf half negen tot negen.
Het experiment werkte! En ja, op scherm 3 lag voor de meeste mannen de focus.
Terwijl de meeste vrouwen de aandacht beter verdeelde over de schermen.

Sindsdien maken we onze eigen content en passen bestaande clips en video’s aan, zodat ze het mooist tot hun recht komen op de schermen. 4 schermen werden 5 schermen en begin dit jaar hebben we het beeld en geluid van de intro van de nieuwe ‘Porsche 911’ verzorgd. 

Daarna was het tijd om op 9 schermen onze eigen content te laten zien.

We hadden bedacht dat het leuk was om de nieuwe ‘911′ van binnen en van buiten van camera’s te voorzien en lieten er iemand in rijden die dat verschrikkelijk goed en hard kon!

Zo gezegd zo gedaan, kijk maar eens naar de after-movie! 

We hebben die avond het maximale uit onze productie gehaald en de lat weer een stukje hoger gelegd.

 

Totale beleving. Dat is wat we doen.